Een goede nachtrust is essentieel voor jouw gezondheid. Het is de periode waarin je zowel lichamelijk, mentaal en emotioneel hersteld. Zeer belangrijk dus om genoeg kwalitatief goede slaap te krijgen. Hieronder lees je een aantal tips hoe je dit kan verbeteren en waar je aan moet denken.

  1. Probeer 7 tot 9 uur slaap te krijgen.
  2. Maak de slaapkamer zo donker mogelijk.
  3. Vind de juiste temperatuur voor jou. Hebben jij en je partner andere voorkeurstemperaturen? Probeer dan met verschillende soorten dekens te spelen.
  4. Doe iets ontspannends voordat je naar bed toe gaat. Voorbeelden zijn douchen, in bad gaan, knuffelen met je partner, sex hebben, een boek lezen, mediteren, etc.
  5. Schrijf de dag van je af. Dit zorgt ervoor dat je niet blijft piekeren over dingen die er die dag gebeurd zijn. Het is ook handig om een To Do lijstje te maken voor de volgende dag.
  6. Minder cafeïne na 13:00-15:00 in de middag. Cafeïne kan wel tot 6 uur in je bloed blijven zitten. Hoeveel dit jou beïnvloed is voor iedereen anders, experimenteer er maar mee.Caffein & Sleep
  7. Stel jezelf aan zo min mogelijk blauw licht bloot 1-2 uur voordat je gaat slapen.
  8. Limiteer schermtijd ongeveer 1-2 uur voordat je gaat slapen, zodat je niet teveel geprikkeld wordt met dingen die ook wel tot morgen kunnen wachten. Bijvoorbeeld op social media zitten en het controleren van je e-mail.
  9. Probeer 1-2 uur voordat je wilt slapen al te relaxen (en dus niet te werken o.i.d.).
  10. Vind een standaard ritme, dus wanneer je gaat slapen en wakker wordt.
  11. Zorg voor een vaste routine voordat je gaat slapen.
  12. Dutjes zijn top. Voor de meeste mensen zijn dutjes tot 30 minuten het beste. En anders 75-90 minuten (één hele slaap cyclus).

Don't give up on your dreams Keep Sleeping