Slaap is essentieel voor gezondheid. Toch krijgen veel mensen te weinig slaap. Dit komt gedeeltelijk door het moderne leven met veel kunstlicht en continue prikkels van mobiele apparaten.

Waarom hebben we eigenlijk slaap nodig en wat kunnen de negatieve consequenties zijn van te weinig slaap?

  • Fysiek herstel. Je hersenen, organen, spieren, hebben er allemaal baat bij als je een tijdje plat ligt en het je niet steeds hoeft te waarschuwen en voorkomen dat je dood gaat.
  • Mentaal herstel. Vermoeidheid is een opbouw van een bepaalde soort moleculen in je hersenen. Tijdens je slaap kunnen deze worden afgevoerd en gerecycled.

  • Je biologische klok (Circadiaans ritme) regelt grote delen van je hormonale huishouding.

  • Je krijgt meer honger als je te weinig slaapt.

  • Je kan minder vet en meer lean mass verliezen als je te weinig slaapt.
  • Je hebt verslechterde impulscontrole als je te weinig slaapt. Dit kan leiden tot onverstandige keuzes.

  • Het is geassocieerd met een gezonder gewicht: Bij minder dan 5 uur slaap zien we significant meer risico op gewichtstoename en obesitas vergeleken met 7-8 uur slaap(1).

Ongeveer 1/3de van volwassenen krijgen minder dan 6,5 uur slaap per nacht, dat is significant meer mensen die te weinig slapen dan 20 jaar geleden(2).

Stages of sleep

 

Een slaapcyclus duurt tussen de 70-90 minuten, 5-6 slaap cycli zijn optimaal.

 

 

 

 

 

 

(1) Kobayashi D., Takahashi O., Deshpande G.A., Shimbo T., Fukui T. Association between weight gain, obesity, and sleep duration: A large-scale 3-year cohort study. Sleep Breath. 2012;16:829–833. doi:

(2) Cappuccio FP, Taggart FM, Kandala NB, Currie A, Peile E, Stranges S, Miller MA (2008) Meta-analysis of short sleep duration and obesity in children and adults. Sleep 31(5):619–626