De Kracht van Groenten

Wat zijn groenten?

Groenten zijn de planten of delen van planten die wij als mensen eten. Ook eetbare paddenstoelen en sommige vruchten (tomaat, komkommer, paprika) scharen we onder de groenten.

Wat voor soorten zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten groenten. Hierbij kan je denken aan koolsoorten, ui-soorten, bladgroenten, kiemgroenten, paddenstoelen, vruchtgroenten, peulvruchten etc. Verschillende soorten groenten hebben verschillende soorten micronutriënten. Het is dus goed om lekker veel te variëren.  

Waarom heb je ze nodig?

Groenten zijn super gezond en zorgen voor veel essentiële nutriënten. Hierbij kan je vooral denken aan micronutriënten oftewel vitamines en mineralen.


Vitamines en mineralen zijn co-enzymen en structurele onderdelen van dingen in je lichaam. Een co-enzym is een stofje die nodig is om een proces op gang te brengen. Zo heb je vitamine A nodig voor goed zicht, maar ook voor abstracte dingen zoals cell groei en ontwikkeling. Calcium is het meest voorkomende mineraal in ons lichaam en is o.a. essentieel voor gezonde botten en tanden.

Verder zorgen ze voor een goede vezelinname die de stoelgang bevordert. Tijdens zwangerschappen komt obstipatie vaker voor en zowel de vocht als de vezels kunnen hierbij helpen.
De meeste groenten zijn ook nog eens heel volumineus en helpen bij een verzadigend gevoel en honger management.


Hoeveel heb je nodig?

Streef naar een minimum van 250 gram groenten per dag, meer mag altijd!

 

Veggies 1