Protein, but why?

 

Wat is proteïne/eiwit?

Eén van de macronutriënten, oftewel de grote bouwblokken van ons eten. Het is een essentieel nutriënt, wat betekent dat jouw lichaam niet alle benodigde proteïne zelf kan fabriceren. Je moet dus via je voeding genoeg proteïne binnen krijgen voor optimale gezondheid en resultaten.
Waar bestaan ze uit?

Ze bestaan uit aminozuren, daarvan zijn er 20 die wij nodig hebben en 9 die we niet zelf kunnen maken in het lichaam en dus binnen moeten krijgen d.m.v. voeding. Dat zijn de zogenaamde essentiële aminozuren. Sommige aminozuren maken we sneller op in omstandigheden en moeten we dan extra binnen krijgen.


Waarom heb je ze nodig?

Ze zijn bouwblokken voor van alles in je lichaam en hebben heel veel functies. Hierbij kan je denken aan onder andere herstel en groei van (spier)weefsel, aanmaak van hormonen, immuun lichamen, enzymen, transport van nutriënten, en nog veel meer.

Verder zien we dat voedingspatronen rijk aan eiwitten meer verzadigen en ervoor zorgen dat je minder spiermassa verliest in een calorie tekort.
En als je smaakpapillen het ook gewoon nog doen dan wil je verschillende eiwitrijke producten eten omdat ze lekker zijn en je er blij van wordt!

I effin love protein


Hoeveel heb je nodig?

Dat ligt natuurlijk aan wie je bent, wat je doet, hoe oud je bent, wat je doelen zijn, etc.
Als je een actief leven leidt en sport heb je meer proteïne nodig, maar ook als je wat ouder bent. Als je wilt afvallen dan heb je dus meer proteïne nodig om spiermassa verlies tegen te gaan en om je meer verzadigd te voelen. In dit programma raden we tussen de 1,6 gram-2,2 gram per kilo lichaamsgewicht aan.

Als je 70 kilo weegt is dat dus tussen de 112 en 154 gram proteïne per dag. Voor sommige mensen is dit een opgave en daarom gaan we je wat extra eiwit ideeën geven. De focus ligt op producten laag in calorieën en hoog in eiwitten en wellicht volume.